PRESS COP
Pengenalan HDR 09/29/2011
 
Picture


Dalam pemprosesan imej, grafik komputer, dan fotografi, pengimejan julat dinamik(HDRI atau hanya HDR) adalah satu set teknik yang membolehkan pelbagai yang lebihdinamik di antara kawasan-kawasan yang cerah dan paling gelap imej daripada teknikpiawai semasa pengimejan digital atau kaedah fotografi. Julat dinamik yang luas inimembolehkan imej HDR dengan lebih tepat mewakili pelbagai tahap intensiti yangditemui di babak sebenar, bermula dari sinar matahari langsung samar-samar cahaya bintang, dan sering ditangkap oleh cara kejamakan gambar yang berbeza terdedahperkara yang sama. [1 ] [2] [3]
Kedua-dua sumber utama yang menyumbang kepada gambaran HDR pentafsirankomputer dan penggabungan pelbagai rendah-dinamik-range (LDR) [4] ataustandard-dinamik-range (SDR) [5] gambar. Nada-teknik pemetaan, yangmengurangkan Sebaliknya keseluruhan untuk memudahkan paparan imej HDR pada peranti dengan julat dinamik yang lebih rendah, boleh digunakan untuk menghasilkan imej dengan kontras tempatan untuk kesan artistik yang diawet atau dibesar-besarkan.

 
 
edited by moses owen - kump. 79/kpps
Picture
 
 
alpha 300, Sony 50mm F1.8 SAM... lightroom
Picture
 
 
Angin, api, tanah dan air…..

Empat unsur ini membentuk persekitaran bumi yang sangat indah…. Pelbagai kepercayaan di kaitkan berkaitan setiap unsur ini mengikut pegangan masing-masing …

Namun di sini bukan itu yang ingin dikongsikan…sebaliknya kami ingin berkongsi hasil karya foto mewakili unsur-unsur berikut…..




Unsur angin…

Picture
Merenung dongak kelangit membawa kita melihat langit biru yang tidak akan Berjaya dicapai….kepulan-kepulan awan bak seputih dan selembut kapas bebas bergerak perlahan membentuk formasi dan bentuk yang tersendiri begitu mengasyikkan….

Foto-foto yang menonjolkan unsur ini mampu membawa pelbagai ekspresi dan kesan dramatic kepada individu yang melihat foto ini……

Langit yang luas membiru memberi kesan yang menenangkan bagi individu yang melihatnya… foto-foto seperti ini sesuai di pamerkan atau di letak diruang kamar tidur, pejabat dan ruang rehat…. Selain itu, unsur ini juga kini menjadi latar bagi foto perkahwinan…dimana foto ini digunakan sebagai latar bagi menggambarkan simbolik cinta yang aman, damai, kesucian dan kesejahteraan yang abadi…


Picture
Picture



















Unsur api...

bagi sesetengah individu unsur api mungkin melambangkan simbolik yang kurang menyenangkan dan kurang menjadi pilihan… sebaliknya pula bagi sesetengah individu yang gemar mengunakan unsur api dimana mereka menganggap api yang membara membawa simbolik semangat yang membara, kental akan halangan, kekuasaan , keganasan dan keghairahan….

Karya foto berunsurkan api ini jarang di jadikan potret perhiasan dinding…sebaliknya unsur ini kebiasaannya digunakan sebagai motif tatu, brusher pada kereta atau motosikal, dan wallpaper telefon bimbit.

Picture


Unsur tanah….

Foto yang mengenengahkan unsur ini mampu menonjolkan elemen ketenangan, keteguhan, asas kehidupan, menyamankan, kesegaran , kekayaan dan keharmonian…selain itu unsur ini juga mampu menonjol elemen pesimis tentang ketandusan, keperitan, kesengsaraan dan kemiskinan.

Karya foto ini sangat segar dan mampu menarik perhatian mahupun minat setiap individu yang melihatnya…. Antara subjek yang selalunya dieksplotasikan bagi menyerlahkan unsur ini adalah seperti rerumput nan menghijau, gunung-ganang yang teguh berdiri, debunga nan beraneka warna dan hamparan pantai yang meluas.

Potret foto ini sangat sesuai di pamerkan sebagai penghias dinding di pelbagai sudut ruang rumah, pejabat, sekolah dan dewan….

Picture
Picture














Unsur air...

Ketenangan, kedamaian, kesejahteraan, keharmonian, kebebasan, kesucian dan keseimbangan…..ekspresi-ekspresi inilah menjadi taruhan bagi karya foto yang berunsurkan elemen air…. Sememangnya tidak dinafikan foto-foto yang membawa unsur air ini sangat memukaukan dan mampu membawa individu yang melihat seakan berada disitu dan dapat mendengar deruan air yang mengalir terus-terusan….

Pukulan ombak membadai pantai, aliran air memutih berolak melalui batu-batuan gunung, aliran air tenang di sungai-sungai dan titisan ujan merupakan subjek yang selalu di ketengahkan bagi menonjolkan elemen unsur air…….

Potret foto berunsur air sangat sesuai dibuat penghias dingding dimana-mana sudut rumah, pejabat, sekolah….


Picture
 
Its U?? 10/23/2010
 
Picture
Picture
CANTIK ?????

pic byk mpengaruhi kehidupan kita sekarang...
ic, matrik kad,resume keje,lesen memandu n so on lagi la...sume nk gune pic...
nak2 pulak bagi yg suke chating...heeee~~
saling bertukar pic sebagai langkah perkenalan...huhuhu....bak kate org dari mata turun ke hati,
mmg ada percintaan dalam alam cyber ni mmbawa ke jinjang pelamin dan hidup bahagia...
TAPI.....ada gak yg bgaduh besar...coz org yg dikenalinya x secantik rupa dalam pic yg diberi...huhu....
seperti mana pic di atas nih....edit sikit je terus berubah muka...
tp ni lah keunikan n kelebihan digital photo...
pelbagai software boleh guna tuk edit pic...yg paling simple photoscape, picasa, MGI n so on lagi...
editing ni leh jd aktiviti yg fun klu btol2 minat..plus klu hasil editing yg gempak n memuaskan....(x cantik pun jd cantik...meletop)
bagi yg mmg minat keje2 ngedit ni mende2 ni dah di ujung jari jer...bkn stakat gelap jd cerah..pic muke laki bdn ppuan pon boleh wat...hahahak....
pape pun ni sume bgantung kepada kreativiti masing2...
tuk korg yg x penah edit2 pic ni...try la edit2 sket..bukan juz niat nk mnipu pic pon..korg still gune muke korg..juz touch up je...
once korg tgok hasil nnt confirm korg happy....
Moh ler try yob...hehehe...

 
1st try..hehehe 08/12/2010
 
Picture

Gambar??? Hurmm…

Bagi sesetengah individu hanya memandang gambar sebagai simpanan memori…namun, sebenarnya gambar mempunyai nilai yang tinggi dan bermakna…

Gambar mampu menjadi 1 sumber seni yang sangat bernilai dan bermutu tinggi.. dimana secebis gambar mampu menonjolkan sejuta ekspresi kehidupan dari pandangan aspek yang berbeza..

Bagaimana pula anda??

Berikan respon anda disini…atau kongsikan kan gambar menarik anda disini bagi tatapan bersama….

 

e-mail: kppsnn@yahoo.com